Skip to main content

Kisah stroller

Assalamualaikum ...
lamanya tak update blog disebabkan malas nak tengok screen lama-lama..
mata saya akan cepat berair dan sangat sensitif dengan cahaya yang terang-terang.. 
Bila pergi jumpa optometris, kena pakai sepek katanya sebab silau tinggi..
kali ni update tentang stroller..
hihi..mentang-mentang la nak dapat baby baru..
nak kena beli stroller ke? Tak de la sebenarnya.. 
kita gunakan yang mana boleh guna... 
cuma, jika ada keperluan yang mendesak, bolehlah beli.

Stroller pertama yang saya dan suami beli adalah jenama scr.. harganya dalam RM160.00.. masa tu pakai beli jer.. xtau pun ada yang canggih2 dan tahan lasak...
beli pun dekat tesko ja.. alhamdulillah.. sempat jugak pakai setahun lebih.. lepas Danial dah sikit.. dia pun tak dok diam dalam stroller.. sampaila tempat duduk stroller tu selalu jatuh2.. xlarat nak baiki.. stoller tu memang dah tak sesuai untuk dia dan dia tak suka duduk sebab selalu tersepit sepit..

Pastu kami beli stroller yang jenis kecik dan ringan nak bawak.. senang nak lipat. Harga pun dalam RM 80.00. Beli yang jenis tu sebab masa pergi rumah kakak kat KL.. pinjam yang dia punya sebab lupa nk bawak stroller..bila guna macam ok je.. stroller tu dah terkoyk rabak..saya siap jahit lagi.. tampal dengan kain jeans.. alahai sungguh gigih.. siap patah2 lagi jarum sebab kain jeans tu tebal sangat... yang bersungguh pi baiki stroller tu pun sebab nak pi sogo.. nak kena bawak 2 stroller..

ingat lagi masa bawak 2 stroller tu.. alahai punyalah susah sebab nak naik turun lif pun nak kena tunggu lama. Suamiku pulak biasa kalau bawak satu stroller dia akan turun ikut eacolator ja.. saya pulak memang takut nak buat keje tu.. takut anak jatuh..lago pun stroller memang tak leh naik escolator pun En. Yusoff ye.. bahaya..tapi dia cakap ok sebab danial dah pakai seat  belt..

kedua dua stroller tu masih dalam simpanan dan digunakan..tapi saya gatai pi beli stroller second hand brand scr8..hihi dah upgrade sikit.. mulanya suami kata membazir.. namun akhirnya dia kata stroller tu yg paling berbaloi.. sebab apa? Danial damia boleh naik skali sebab saiznya agak lebar..memang stroller tu kami guna sungguh2.. pergi zoo, shopping dan kemana je..suami pun xnak bawak stroller lama sebab katanya makan space dalam alza kami.. bawak satu je senang.. stroller pertama scr tu kami juai di mudah.my dan dah sold pun.. alhamdulillah.. kiranya xmembazir pun..

Scr8 yang sangat berbakti.. terima kasih atas jasamu..


stroller yang kedua tu memang kena terima hakikat la bahawa sudah tamat riwayatnya.. nak jual dlam mudah.my pun xsamapai hati sebab dah buruk sangat..

dan yang terbaru.. saya telah mengusulkan proposal untuk beli second hand tandem stroller dengan alasan berikut;
1. Damia memanglah dah nak masuk 3 tahun. Tapi bila pergi berjalan2.. terutamanya shopping complex.. kena  kepung sungguh2 dia.. sebab dia suka lari merata tempat dan tak takut orang.. beza ngan danial.. danial akan sentiasa pegang tangan mama sebab di sudah faham bila saya kata nanti ada orang jahat amik.. dia siap tanya..orang jahat tu macam mana..putih ke hitam.. alahai danial..

2...3...4... reason tak payah dah sebab suami dah luluskan dah.. katanya dia tak kisah..as long as guna sepenuhnya macam scr8 yang saya beli tu.. bayangkan masa mama masum wad.. da sumbat dua orang tu dlam stroller sebab nak kena jalan jauh.. punya lah lasak stroller tu.. pas tu bila saya kata nak juai stroller tu..dia kata tak payah sebab nanti kalu nak guna satu stroller..senang sikit..




Ni double stroller yang tak sampai lagi.. alhamdulillah.. Moga memudahkan urusan kami menguruskan anak2 kecik..
saya beli dengan harga RM420 dari Kedai Anak Kecik Prelove..
mulanya dah ada orang beli stroller ni.. pastu saya pun bersedih hati lah.. terus teringat satu petua tu.. kalau kita xdapat barang yang kita nak.. banyakkan baca ayat 1000 dinar..insya Allah..ada rezeki kita nanti.. maka terkumat kamitlah saya membacanya.. sampai suami pun pelik.. 2 hari pas tu.. sis yg jual stroller msg.. stroller tu dia reservedkan untuk saya.. alhamdulillah..

Suami pun pelik.. katanya bukan ke dah ada orang beli..
bila citer balik.. dia tergelak sakan..
katanya patutlah saya terkumat kamit pas solat maghrib.. ingatkan baca apa.. baca ayat 1000 dinar rupanya..

Alhamdulillah
terima kasih Ya Allah
moga Engkau permudahkan segala urusan kami..


Comments

Popular posts from this blog

♡ oh my danial!! ♡

Pagi-pagi lagi, lepas tuang sebakul mainan yang mama baru kemas, Abang Danial mengalunkan iqamat dan terus solat sambil duduk dengan bacaan versi 2 tahun 10 bulan.. Main lego.. lego tu beli masa Danial umur 8 bulan lagi.. skang nak cari yg macam tu payah nak jumpa. Tengok kat cmart minggu lepas ada la, tapi harinya sekali ganda.. kn tunggu mama kumpul duit dulu la...  Sebakul bola-bola kecil ditaburkan sekitar ruang tamu.. bersabarlah wahai hati..

HOMESCHOOL: Masak

Danial anak yang sangat rajin.. Terima kasih kerana sudi  kemaskan peti sejuk potongkan sawi kemaskan periuk belanga mama kutip pinggan mangkuk yang dah basuh dan letak dalam sink (termasuklah handphone mama dan kopiah baba) semua Danial letak dalam sink. Lipatkan kain-kain yang mama dah lipat.. Syukran sayang, i love u so much oK, sekarang saya nak kemaskan ruang tamu.. mama nak tolong tak? Mama, jom kita masak! Danial nak buat sup sayur.. Mesti sodap.. Pandai sungguh, siang sayur pakai pen.. DANIAL MEMANG PANDAI!

Sanah Helwah Damia Azzahra

Today, my little hunny bunny; Damia Azzahra is two years old... Sungguh, sekejap je rasanya masa dua tahun itu berlalu. Dan saya berasa sangat kagum dengan kuasa Allah bila melihatkan dia.  Betapa besar pergantungan saya kepada Allah saat Damia dilahirkan pada minggu ke 34 dalam kandungan. Sebulan lebih awal daripada jangkaan. Sama seperti abangnya Danial. Jika ikutkan perkembangan dia dari kecil. Damia agak ketinggalan daripada segi perkembangan fizikal. Bayangkan, anak orang lain 9 bulan dah bertatih, dia baru nak mula merangkak. Masa tu kebetulan ada anak kawan yang sebaya dengan dia, jadi adalah yang membuat perbandingan. Dalam hati saya, sabo je lah. Saya memang dah tanamkan dalam minda;   perkembangan anak memang berbeza beza. Jadi, jangan banding bandingkan. Masuk setahun 5 bulan barulah Damia betul betul boleh jalan. Tapi hikmah yang terbesar yang saya dapat lihat ialah dia lebih cepat bercakap.  Setahun 10 bulan, dia sudah lancar surah al fatihah. Dan saya rekod