Skip to main content

New episode of homeschool

Lama rasanya tak update tentang program homescooling kami. Tambah lagi, kelancaran program yang dirancang tidaklah semeriah di atas kertas. Namun, semangat baru muncul kembali dengan membuak-buak sekali selepas saya menyertai group wassup Homechooling. Melalui group tersebut, banyak perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat untuk ibu muda yang baru hendak berjinak-jinak dengan dunia homeschool seperti saya. Diharapkan dengan menyertai support group seperti ini, saya sentiasa peka dengan apa yang dimatlamatkan untuk anak-anak. Dengan kali lain, FOKUS. Mentor kami ialah : Dr Siti dan suaminya En. Fauzan yang telah lama berpengalaman menjalankan homeschool kepada anak-anak mereka.

Once upon a time....


Apa itu homeschool?
Melalui pemahaman saya sendiri, homeschool  ialah satu proses pembelajaran murid-murid di rumah dengan ibu bapa memainkan peranan sebagai guru.

Bagaimanakah/apakah yang menyebabkan Dr. Siti boleh memulakan homeschool?
Dr. Siti memulakan homeschool ketika anaknya Fauzan berusia enam tahun. Dalam kekalutan mencari sekolah yang bersesuaian untuk anak sulungnya, beliau telah menemukan jalan terbaik, iaitu mengajar anaknya sendiri di rumah. Dalam mencari sekolah yang bersesuaian, beliau telah menemui pelbagai jenis individu untuk bertanyakan tentang sekolah dan permasalahannya. Apa yang diperoleh, beliau dan suaminya membuat kesimpulan bahawa mereka kurang yakin dengan sistem persekolahan sekarang yang tidak pernah matang, asyik berubah-ubah. Akhlak anak-anak sekolah juga semakin membimbangkan. Lantaran itulah, beliau dan suaminya sebulat suara memilih homeschool untuk anak-anak mereka.

Bagaimanakah Dr. Siti lawan dengan orang yang berpegang dengan sistem sekolah. Orang kata, kalau tak bersekolah,masa depan pun kurang cerah.
Kita sememangnya tidak boleh lawan mereka yang berpegang kepada sistem sekolah, namun kita boleh buktikan. Buktikan dari perkara yang baik. Buktikan bahawa anak kita yang menjalani homeschool mempunyai akhlak dan kemampuan yang lebih baik. Dr. Siti mengatakan bahawa, akhir sekali, mereka yang menentang sendiri akan mengakui kebaikan homeschool apabila melihat anak-anak beliau.

Sebelum ini, memang saya telah memulakan program homeschool untuk anak-anak, namun bukan dengan bersungguh-sungguh. Tambahan lagi, bila Danial dan mula memasuki sekolah PASTI, saya bagaikan melepaskan tanggungjawab tersebut kepada cikgu-cikgu di sekolah. Saya banyak menumpukan kepada kemahiran psikomotor, contohnya permainan lego, berbasikal, permainan simulasi dan banyak lagi. Lebih kepada play learning. Tapi, kebelakangan ini, saya nampak Danial begitu berminat dengan nombor. Dia suka sebut dua nombor sebagai operasi tambah. Contohnya bila tengok nombor 15, dia akan sebut 1+5. dan semalam, saya cuba mengajar dia pengenalan operasi tambah. Subhanallah, dia dan menguasai dengan baik.
Saya dan suami memang menanamkan cita-cita pada Danial dan Damia untuk menjadi hafiz dan hafizah. Tapi saya yang kami terlepas pandang, menanamkan niat menjadi hafiz hafizah hanya kerana : lillahitaala. Itu yang Dr. Siti tekankan kepada anak-anaknya. Dr. Siti selalu bagi ransangan kepada anak-anaknya untuk belajar apa sahaja, janji ia membawa mereka kepada syurga Allah. Masya Allah, hebat sungguh ajaran beliau. Semuanya kerana Allah.
Kita memang buat semuanya kerana Allah, namun bagi anak-anak kecil menyebut dan membiasakan niat kerana Allah itu perlu. Sedangkan kita yang sudah dewasa selalu juga terpesong niat, apatah lagi anak-anak  kecil yang perlukan bimbingan.

TV : Hapuskan Kotak Hitam yang Merosakkan
Ya, bagi saya tv banyak memberikan pengaruh negatif daripada kebaikan. Kita akan merasa senang hati, dapat membuat kerja rumah bila letakkan anak depan televisyen. Anak-anak sekecil Danial dan Damia tentunya tidak kisah jika dibiarkan menonton kartun kegemaran  sehingga dua jam. Danial pernah menonton kartun hampir tiga jam tanpa henti. Bayangkan, hari itu, saya menjadi ibu yang mengalah kepada anak sekecil dia. Saya tidak mampu membendung tangisannya yang berkeras mahu menonton tv seharian kerana ketika itu suami ada kuliah di UUM. Selepas kejadian itu, saya cadangkan kepada suami supaya hentikan sahaja siaran ASTRO kerana kami sendiri tiada masa untuk menonton tv. Untuk menghapuskannya seperti mana Dr. Siti lakukan tentulah agak sukar. Namun, saya akan gunakan tv yang ada itu untuk menggantikan LCD. Kami ingin memilih apa yang anak kami tonton. Itulah yang kami lakukan sebelum adanya ASTRO di rumah. Homeschool tidak akan berjaya jika kita tidak dapat membendung pengaruh tv dikalangan anak-anak. Suami memang bercadang untuk membeli sebuah komputer yang dilengkapi internet untuk memudahkan proses pembelajaran anak-anak.
 Masih teringat kisah semalam, balik sahaja dari sekolah, Danial merengek mahu menonton tv. Kebetulan ketika itu, saya memang tak jumpa cari remote.Jadi, saya memang punya alasan  yang kukuh. Sepanjang petang, dia merengek dan merengek, saya masih dengan alasan yang sama; remote hilang! Akhirnya, sampai ke malam tiada yang menonton si kotak hitam tersebut. Danial sudah lupa dengan keinginannya bila dia bermain LEGO!  


Bahan-bahan Homeschool
Saya memang banyak search bahan yang berkaitan dengan topik-topik yang perlu dikuasai oleh Danial mengikut tahapnya. Namun, kebanyakan bahan yang dibeli tidak mengikut spesifikasi dan kurang berkualiti untuk anak kecil. Saya banyak membeli buku, kamus dan carta. Tapi, apabila semuanya tidak di laminate, maka kuranglah ketahanannya. Koyak sana sini. Menurut Dr. Siti, dalam menjalankan homeschool, ibu bapa perlu sediakan bahan penting seperti mesin laminate, plastik laminate saiz A3 dan A4, kertas warna. Bahan-bahan bergambar banyak terdapat di internet dan youtube.     

Comments

Popular posts from this blog

♡ oh my danial!! ♡

Pagi-pagi lagi, lepas tuang sebakul mainan yang mama baru kemas, Abang Danial mengalunkan iqamat dan terus solat sambil duduk dengan bacaan versi 2 tahun 10 bulan.. Main lego.. lego tu beli masa Danial umur 8 bulan lagi.. skang nak cari yg macam tu payah nak jumpa. Tengok kat cmart minggu lepas ada la, tapi harinya sekali ganda.. kn tunggu mama kumpul duit dulu la...  Sebakul bola-bola kecil ditaburkan sekitar ruang tamu.. bersabarlah wahai hati..

HOMESCHOOL: Masak

Danial anak yang sangat rajin.. Terima kasih kerana sudi  kemaskan peti sejuk potongkan sawi kemaskan periuk belanga mama kutip pinggan mangkuk yang dah basuh dan letak dalam sink (termasuklah handphone mama dan kopiah baba) semua Danial letak dalam sink. Lipatkan kain-kain yang mama dah lipat.. Syukran sayang, i love u so much oK, sekarang saya nak kemaskan ruang tamu.. mama nak tolong tak? Mama, jom kita masak! Danial nak buat sup sayur.. Mesti sodap.. Pandai sungguh, siang sayur pakai pen.. DANIAL MEMANG PANDAI!

Sanah Helwah Damia Azzahra

Today, my little hunny bunny; Damia Azzahra is two years old... Sungguh, sekejap je rasanya masa dua tahun itu berlalu. Dan saya berasa sangat kagum dengan kuasa Allah bila melihatkan dia.  Betapa besar pergantungan saya kepada Allah saat Damia dilahirkan pada minggu ke 34 dalam kandungan. Sebulan lebih awal daripada jangkaan. Sama seperti abangnya Danial. Jika ikutkan perkembangan dia dari kecil. Damia agak ketinggalan daripada segi perkembangan fizikal. Bayangkan, anak orang lain 9 bulan dah bertatih, dia baru nak mula merangkak. Masa tu kebetulan ada anak kawan yang sebaya dengan dia, jadi adalah yang membuat perbandingan. Dalam hati saya, sabo je lah. Saya memang dah tanamkan dalam minda;   perkembangan anak memang berbeza beza. Jadi, jangan banding bandingkan. Masuk setahun 5 bulan barulah Damia betul betul boleh jalan. Tapi hikmah yang terbesar yang saya dapat lihat ialah dia lebih cepat bercakap.  Setahun 10 bulan, dia sudah lancar surah al fatihah. Dan saya rekod